Klienci niepełnosprawni napotykają w naszym kraju na wiele przeszkód w dostępie do usług w hotelach i restauracjach. Wprawdzie polskie prawo budowlane nakazuje dostosowanie obiektów użyteczności publicznej do potrzeb osób niepełnosprawnych, ale koncentruje się głównie na potrzebach osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Jednak te minimalne wymogi określone w przepisach na ogół nie zwiększają dostępności osobom z innymi niepełnosprawnościami - wzroku, mowy, słuchu czy z niepełnosprawnością intelektualną. Z kolei osoby poruszające się na wózkach często zwracają uwagę, że mają kłopoty ze swobodnym poruszaniem się nawet w hotelach i restauracjach, które są dostosowane dla osób niepełnosprawnych.
Co najbardziej utrudnia im swobodne poruszanie się? Ciężkie drzwi do toalet i pokoi hotelowych, których często nie dają rady samodzielnie otworzyć. Umywalki i toalety umocowane za wysoko. Liczne progi, które są trudne do pokonania.
Udogodnienia architektoniczne, które mają umożliwiać osobom niepełnosprawnym swobodne poruszanie, są kosztowne. Dlatego zachęcamy, by planując takie zmiany konsultować się z organizacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych. Pozwoli to unikać błędów, które są trudne i kosztowne do usunięcia.
Warto dodać, że dostosowywanie lokali do potrzeb osób niepełnosprawnych nie musi wiązać się z wysokimi kosztami. Wiele sprzętów można wypożyczać.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz