czwartek, 19 stycznia 2012

o pomaganiu

Wspominaliśmy już o pomaganiu osobom niepełnosprawnym, dzisiaj chcemy poruszyć dodatkowe aspekty.

Pamiętamy, jeśli chcemy pomóc osobie niepełnosprawnej zawsze pytamy czy i jak pomóc. Jest to szczególnie ważne w przypadku osób poruszających się o kulach lub na wózkach. Niewłaściwa pomoc może zagrażać ich bezpieczeństwu.

Niezapowiedziana pomoc osobie poruszającej się o kulach, może być niebezpieczna – osoba ta może stracić równowagę i przewrócić się. Pomagając osobie poruszającej się na wózku, powinniśmy się upewnić, za jakie części możemy ponieść wózek – źle uchwycony, może się złożyć. Udzielając niewłaściwej pomocy możemy też wymuszać ruch, którego tej osobie nie wolno robić.  Więc zanim pomożemy ustalmy, co będziemy robić, w którym miejscu będziemy trzymać osobę lub jej sprzęt.

Osoby poruszające się na wózkach zwracają uwagę na często powtarzające się błędy. Udzielając pomocy często zachowujemy się, jakbyśmy nie widzieli osoby niepełnosprawnej, traktujemy je bezosobowo, nie nawiązujemy z nią kontaktu, nie pytamy jak możemy pomóc.

Podczas szkoleń, które prowadzimy dla firm z branży hotelarsko-gastronomicznej zachęcamy uczestników, by „doświadczyły” różnych sytuacji i zaobserwowały, jak niektóre sytuacje wyglądają z pozycji osoby niepełnosprawnej. Proszę sobie wyobrazić – to prośba do osób w pełni  sprawnych – że siedzicie na wózku, przed restauracją, do której nie możecie się dostać samodzielnie. To oczywiste, że potrzebujecie pomocy. To oczywiste, że sami nie pokonacie bariery architektonicznej. I w tym momencie podchodzą dwie osoby, bez pytania, bez przywitania i jakiegokolwiek pytania chwytają wasz wózek i wnoszą do środka. Jak się czujecie? Błąd pomagających jest oczywisty. Miło, że są chętni do pomocy, ale wystarczy, by się  przywitali, zapytali  jak mogą pomóc, za jaką część mogą trzymać wózek.  Proste?

Zachęcamy do otwartości i przyjaznej rozmowy z osobą niepełnosprawną – szczególnie gdy chcemy udzielić jej pomocy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz