piątek, 6 czerwca 2014

Wracamy!

Witamy po przerwie na naszym blogu dotyczącym dostępności turystyki. Wcześniej, w ramach projektu „Dostępność usług hotelarskich i gastronomicznych dla osób niepełnosprawnych ACAD” skupialiśmy się głównie na hotelach i restauracjach. Obecnie realizujemy projekt „Dostępność turystyki dla osób niepełnosprawnych TEAD”, w którym doświadczenia poprzedniego projektu chcemy rozszerzyć na inne sektory związane z turystyką m.in. informację turystyczną, biura podróży, lokalne biura promocji regionu, transport itp.

W czasie trwania projektu ACAD często słyszeliśmy od właścicieli hoteli i pensjonatów, że nie czują potrzeby dostosowania swoich usług do potrzeb klientów z niepełnosprawnością, bo tacy klienci nie są zainteresowani ich usługami. Nie uświadamiali sobie jednak, że może ten brak zainteresowania wynika właśnie z tego powodu, że ich usługi nie są dostosowane lub że klienci nie znaleźli na ich stronach czy w folderach reklamowych informacji o poziomie tego dostosowania. Może być też tak, że mimo iż sam hotel czy pensjonat jest w pełni dostępny to niedostępne jest jego otoczenie – po co ktoś miałby przyjeżdżać do hotelu i być zdanym na siedzenie w nim, bo okoliczne atrakcje są niedostępne? Problemem może także być dojazd do danego obiektu.
Okazuje się więc, że aby osoby z niepełnosprawnością mogły w pełni korzystać z przyjemności podróżowania nie wystarczy, żeby hotele i restauracje były dostępne. Udział tych osób w turystyce i rekreacji zależy od dostępności całego łańcucha usług – informacji, transportu, zakwaterowania, wyżywienia oraz atrakcji turystycznych np. szlaków, muzeów, ośrodków sportowych itp. Ważne jest, aby na każdym etapie klient ze specjalnymi potrzebami (tak, bo nie tylko chodzi tu o niepełnosprawnych) spotkał się z kompetentnymi pracownikami różnego rodzaju usług turystycznych, którzy wiedzą jak mu/jej pomóc , doradzić czy zorganizować podróż i wypoczynek. Na tym właśnie koncentrujemy się w projekcie TEAD – na stworzeniu programu szkolenia dla kadr różnych sektorów branży turystycznej przygotowującym ich do odpowiadania na specjalne potrzeby klientów, szczególnie niepełnosprawnych i na szerzeniu tej wiedzy.

Na blogu będziemy pisać o tych specyficznych potrzebach, barierach utrudniających korzystanie z usług turystycznych, będziemy przedstawiać przykłady dobrych praktyk i wskazówki co można zrobić, aby zwiększyć dostępność różnego rodzaju usług turystycznych.

Zachęcamy też zarówno organizatorów turystyki jak i osoby ze specjalnymi potrzebami do komentarzy i przesyłania swoich historii związanych z dostępnością turystyki.

Zapraszamy do czytania naszego bloga!

1 komentarz:

  1. Cieszę się, że wracacie. Poruszacie na prawdę ważne tematy i warto żeby było takie miejsce w sieci!

    OdpowiedzUsuń