piątek, 3 października 2014

Po pierwsze informacja, po drugie… informacja, po trzecie ludzka życzliwość

Istotnym elementem utrudniającym osobom ze szczególnymi potrzebami korzystanie z dobrodziejstw turystyki i rekreacji jest bariera informacyjna czyli niemożność znalezienia czy uzyskania informacji czy i w jaki sposób dany obiekt jest dostosowany. Duże hotele na swoich stronach internetowych na ogół zamieszczają informacje, że dysponują określoną liczbą pokoi dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych (patrz: do potrzeb osób poruszających się na wózkach), ale nie podają już informacji na czym to dostosowanie polega i często okazuje się, że np. samo wejście do hotelu lub restauracja dostępne nie są. Jeśli zaś chodzi o mniejsze hoteliki, pensjonaty, schroniska czy ośrodki wypoczynkowe to najczęściej informacji o dostępności w ogóle się nie znajdzie. Próżno jest też szukać informacji o dostępności obiektów noclegowych i atrakcji turystycznych w ofertach biur podróży czy centrach informacji turystycznej. Niestety najczęściej właściciele i pracownicy takich miejsc nie są sami zorientowani jakich informacji powinni klientowi ze specjalnymi potrzebami udzielić i co oznacza dostępność obiektu dla różnych niepełnosprawności.
Inną barierą ograniczającą aktywne uprawianie turystyki przez osoby niepełnosprawne jest bariera społeczna wyrażająca stosunek społeczeństwa do osób niepełnosprawnych. Wynika ona często z niewiedzy jak się zachować w stosunku do osoby niepełnosprawnej, czy i jak zaoferować pomoc.
Oczywiście nie wyczerpaliśmy tutaj tematu barier, ledwie „musnęliśmy” to zagadnienie i będziemy jeszcze do niego wracać w kolejnych postach, do których lektury gorąco zapraszamy.

5 komentarzy:

  1. oj życzliwość jest niezwykle istotna, a niestety sporo osób o tym nie pamięta...

    OdpowiedzUsuń
  2. A tak jest trudno o rzetelną informacje w biurach podróży. Ludzie chyba nawet nie wiedzą co powinni wiedzieć i jak mogą niepełnosprawnemu klientowi pomóc.

    OdpowiedzUsuń
  3. zyczliwośc dla niektórych wręcz niestety nie istnieje

    OdpowiedzUsuń
  4. Czasami ludzi krępuje niepełnosprawność, nie pasuje do ich wizji idealnego, pięknego świata. Na szczęście jest też spore grono życzliwych ludzi:)

    OdpowiedzUsuń