poniedziałek, 28 listopada 2011

Czy warto dbać o klienta z niepełnosprawnością?




Podczas rekrutacji na szkolenia i  konferencję podsumowującą nasz projekt „Dostępność branży hotelowej i restauracyjnej dla osób niepełnosprawnych – ACAD” zauważyliśmy, że wielu menadżerów hoteli i restauracji nie widzi potrzeby szkolenia pracowników  w zakresie obsługi osób niepełnosprawnych. Odmowę wzięcia udziału argumentowali najczęściej tym, że nie miewają niepełnosprawnych gości. Jednak czy jest  to prawda czy tylko wymówka? Może osoby niepełnosprawne nie korzystają  z hoteli i restauracji, bo nie są  one przystosowane do ich potrzeb? Dlaczego hotelarze i restauratorzy ignorują sporą grupę potencjalnych klientów?

W Polsce w 2009 r. żyło 8,1 mln osób niepełnosprawnych biologicznie tzn. mających ograniczone możliwości w wykonywaniu zwykłych czynności.  Trzeba pamiętać, że i u osób dotychczas sprawnych po 50 roku życia częstość występowania tych ograniczeń drastycznie rośnie –zaczynają mieć problemy z chodzeniem, słuchem czy wzrokiem.  Osoby niepełnosprawne to  ok. 21% społeczeństwa. Czy faktycznie nie są gośćmi hoteli i restauracji?

Wydaje się, że osoby niepełnosprawne w Polsce posiadają zbyt małe zasoby finansowe na wydanie ich w hotelu, czy restauracji. W przypadku części tej grupy z pewnością tak jest. Nie należy jednak zapominać, iż ok. 20% z nich pracuje. Dodatkowo,  po przystąpieniu Polski do UE w ramach dofinansowywanych projektów aktywizujących  tą część społeczeństwa, organizowane  są szkolenia, warsztaty i konferencje. Organizatorzy wybierając hotel lub restaurację, kierują się potrzebami niepełnosprawnych odbiorców.  Warto również zwrócić uwagę na gości zagranicznych odwiedzających nasz kraj,  wśród tej grupy są również osoby z niepełnosprawnościami.  A ich zasoby finansowe nie są przeszkodą w podróżowaniu.

Czy zatem osoby niepełnosprawne są potencjalną grupą, która może stać się stałymi klientami hoteli i restauracji? Wierzymy, że zdecydowanie tak. Miła i profesjonalna obsługa, będzie zachętą do częstszych wizyt w  restauracjach. Łatwiej będzie osobom z niepełnosprawnością planować podróż, gdy pobyt w hotelu nie będzie  się wiązał z dodatkowym stresem, z powodu nieprofesjonalnej obsługi.

Co zatem zrobić by przyciągnąć do siebie tą niezagospodarowaną kilkumilionową grupę potencjalnych klientów?

Zachęcamy do śledzenia naszego bloga, do korzystania z materiałów przygotowanych w ramach naszego projektu. Wyczulenie kadry hotelowo-restauracyjnej na potrzeby gościa niepełnosprawnego pozwoli w przyszłości lepiej obsłużyć pozostałych gości, ale również wyrobi elastyczność i nawyk słuchania klienta, który informuje o swoich potrzebach.

1 komentarz:

  1. Baza darmowych ogłoszeń drobnych Radom w serwisie ogłoszeniowym Radom Lokalne - Dodaj za darmo swoje ogłoszenie w jednej z wielu kategorii w Radomiu. Darmowe ogłoszenia Radom

    OdpowiedzUsuń